312 ARNE NOVÁI(: vzdor "Promethea", odvráceného od světa i od Olympu, přiblížil mu mladistvého titana. Vím, že v tomto naprostém, mrazivém a příkrém samotářství, jemuž Lessing, "větrný mlýn na opuštěném návrší", stále více propadal, skrývá se kus hrdého prokletí. Ani umělec, ani kritik není stvořen, aby vedl monology; teprve dialogické promítnutí vlastních myšlenek, názorů, snah dává životu dramatický vzruch: a nenalezl-li Lessing pravého ohlasu, jest to proto, že nehledal těch, kteří by mohli býti jeho duchu resonancí; odvracel se přímo od nich. Byl si tak důsledný a tak věren, že vyhnal svou vnitřní jednostrannost až tam, kde stávala se samovražednou. Byl k sobě tak přísný a bezohledný, že nepopřál si ni jediné životni lži, jakými si i největší skeptikové jeho pochybovačného století umožňovali existenci. Voltaire věří uprostřed vší vlastní bezmezné nevěry na t. zv. "obecné blaho", Diderot ohřívá své neupokojené srdce až do konce na "ctnosti", avšak Lessing přes několik zednářských ímprovisací a chiliastických koncepcí neoklamává se nižádnými illusemi. Lessing, svévolný, jarý, rozmarný polemik dospěl až k tomuto Lessingovi přísnému, mrazivému, samotářskému - k Lessingovi seveřanu. Onen byl dovršitelem, tento jest zahajovatelem. Od něho datuje se nový typ evropské myšlenky, který opanoval germánský svět; pokračovatelem tohoto Lessinga jest jeho vyznavač Kierkegaard. A milovali-li jsme celým osudem dědice Lessingovy dramatické dialektiky a hlasatele lessingovského rosmerovstvi, které "zušlechťuje, avšak zabíjí štěstí", pak vyznávala naše srdce skrytě lásku ke kritikovi, na nějž naše intellektuální vědomí příliš často zapomínalo.