Mu20Vt A OSUDY. 31- metafysika - toť řada samotářských monologů, do nichž Lessing nezasvěcuje nikoho. Procul este, profani, zní aristokratické heslo mnohých rozborít a dialektických prací Lessingových - ale tito profani, toť všickni mimo pyšného samotáře wo1fenbiitelského. V Lessingově kritice jest v celku málo propagačního zájmu, málo esthetického i náboženského apoštolství - srovnejte s ním jen Ruskina a shledáte, že mezi oběma kritiky jest nejméně tolik rozdílů, jako mezi aristokratickým věkem XV I I I. a plebejským stoletím X IX. Proto není, myslím, většího nedorozumění, než činí-li se z Lessinga především, a bohužel též jediné, klassik školský: vezměte tohoto osamělého dobrodruha soběstačné myšlenky z rukou chlapců a žijte a okřívejte v jeho společenství tehdy, až zmrzí vás všecky ideje hlasně propagované, všecky tendence hromadné, všecky polopravdy znesvěcené účastenstvím příliš četných očí, mozků a úst! Lessing pohrdl i nejsladší formou pudu družnosti, láskou k mládeži. Kritikové, když. odsoudili a překonali vše, co bylo kolem nich a s nimi v odumírající přítomnosti, zamilují se z pravidla do nenarozené budoucnosti a čekají pak od mládeže to, co dalo by se nazvati pokračováním a rozvitím jejich vlastních ideí; jest to intellektuální přetvoření pudu generačního a regeneračFlího. Avšak Lessing, který nebyl nikdy plně a výbojně mlád, neviděl v mládeži I nikdy sebe a nerozuměje jí, neočekával od ní ničeho .Přál si jen, aby hlukem svojích požadavků a rozhodností svého nadšení nerušila jeho samotářského mlčení. Jeho poměr k mladému Goethovi má takřka tragickou pointu. Odmítl se stejnou rozhodností b.ásníka kvetoucího a barevného života, jímž byl epik "Goetze" jako umělce krvavé citové sebetrýzně, jakým byl lyrik "Werthera" - a teprve osamělý