Mu2oVJ: A OSUDY. 307 volné ovzduší, jaké jest na severu vzácností. V této oblasti povýšeného humoru, kde suverenní intellekt bavícího se zápasníka stojí nad věcmi a přezírá je, všecko ztrácí tíhu; z lidí, či chcete-li z karrikatur jich, zbylo o málo více než rozmarná stínohra; každé tvrzení a mínění stalo se pouhou záminkou dialektického gesta a sofistické grimassy: od barokní učenosti těžkých vlásenek a neohrabaných foliantů dostáváme se až k nejlehčím, nejfrivolnějším, nejsubtilnějším hrám XVIII. věku. Jest nám velmi blaze a rozkošnicky v přítomnosti lehkoduchého a lehkonohého charmeura myšlenky, který snad dnes, snad zítra bude odvolán vlastním neodkladným rozkazem, aby velel v otevřeném ideovém boji, kde nebude místa pro dvojsmyslnou dialektiku ani pro pružný šerm fleuretem. V těchto krátkých episodách bývá Lessing nejrozkošnější; věděl sám, jak jdou mu k duhu takové entreacty a uměl se jim oddávati. Zapomínává se příliš, ba úmyslně na tohoto graciesního Lessinga, který tak svůdně hledí z každé mladší podobizny, hodě se pramálo do vkusu a do esthetiky své vlasti. Klassicism a zvláště romantika vynaložily v prudkém odporu k hodnotám XVI I I. věku všemožné úsilí, aby vnutily dějinám Lessinga svého, těžšího a důstojnějšího, spíše methodika než dialektika, nikoliv dobrodruha, nýbrž systematika myšlenky. Udělaly z něho učedlníka Řeků ve výmarském duchu, chápajícího vyznavače Shakespeareova, národně pathetického odpůrce všeho francouzského cítění a tvoření. Pozor na ironické pozadí této věci! Lessing nejinak než ostatní dobří Němci, Luther, Lessing, Heine neb Nietzsche zná vlastenecké rozhorlení jenom tenkráte, když svůj národ viní, kárá, trestá. Ale proč nenechati Němcům jejich ilIusi: vždyť hned by se vyprázdnila jejich Walhalla, kdyby jí nesměl .. zalidňovati postavami dle podobenství a •