Mu20vÉ A OSUDY. 283 chce ukázati svou nádhernou nákladnost - a ničeho toho měšťák nemůže dáti. Kromě toho barokní mistr chce rozvíti svou architektonickou myšlenku do šíře i hloubky, aby posléze v ohnisku stavby mohl emfaticky shrnouti, znásobiti, zdůrazniti všecky motivy a konečrtě povznésti se patheticky k výši s grandiosním souborem všeho, co bylo v duchaplných jednotlivostech variováno horizontálním směrem. Leč venkovský maloměšťák nemohl staviteli těchto požadavků ani poskytnouti místa dostatečně prostorného, na kterém by se mohly barokní motivy náležitě rozvětviti. Zároveň v rámci městského celku, kde jak počet, tak místo kulminačních bodů nepodléhaly libovolné změně, bylo velice nesnadno provésti i vertikálně barokní principy stavební. Tak nestalo se baroko architekturou našeho venkovského města, kdežto jinde v západní Evropě modifikováno bylo postupně v sloh v pravdě občanský. Nevznikl-li v XVIII. věku u nás občanský stil, souviselo to i s řadou podmínek zevních. Měšťané zápasili s tlakem berním i s pohromami válečnými; jejich majetek byl v nejistotě; všecky větší podniky zdály se v době bouřlivé hazardní hrou s osudem; stát přese všecky filantropické a hospodářsky reformní zásady nedovedl poskytnouti podkladu pro klidný rozvoj hmotný. Rakousko opožděné ve vývoji státním, bylo stále oblastí vlády aristokratické; vzdělanostní popudy vycházely napořád ze salonů šlechticů a jejich příživníků; stav úřednický a učenecký neposílil buržoasii. Kněžstvo, činitel tak mocný, kolísalo mezi venkovským lidem a mezi kavalíry. Barokní součástky v stavebním celku našich venkovských měst jsou tedy valnou většinou imitací. Počítám sem uměle vytvořená nádvoří před