Mui:OVI: A OSUDY. 2S1 votními svyml podmínkami zcela mimo proud českého vývoje; tento sloh jediné módou importovaný k nám, kde nebylo pro něj nižádných analogií v životě ani ideovém, ani společenském, značí pro Čechy měšťanskou formulaci renaissance jako naopak baroko jest jejím využitím a zpracováním jesuitským a aristokratickým. V týchž městech, kde protireformace přepodstatnila těžkou zbujnělou ornamentikou, vychloubačným pathosem oltářů, rozšafnými cibulemi věží původní gotický ráz kostela; kde panský zámek i s drobnějšími budovami v parku, kde šlechtické dvory na periferii docela důsledně a důrazně hlásají slávu privilegovaného baroku, najdou se vedle napodobenin panského slohu nejen hojné a šťastné ukázky měšťanského empiru, ale i přímo provedení stavebního principu empirového v architektuře náměstí. Není jiného vysvětlení pro tento zjev, než kulturně-psychologické poznání, že pravý rozkvět českého maloměšťáctví počíná právě v době, kdy západní Evropa vyměňuje barokní architekturu za empirový sloh, a že pak vyvrcholení maloměstské kultury kryje se s vítězstvím empirového stavitelství u nás. Z obou opravdu klassických period občanského slohu a občanské myšlenky dochovalo se v českých venkovských městech památek po skrovnu. Veliké pohromy třicetileté války shladily většinou ony přechodní útvary poslední gotiky a zpožděné importované renaissance, jimiž rádo se vyjadřovalo první období vítězného ducha občanského na rozhraní XV. a XVI. věku a později až do katastrofy bělohorské, kdy právě tak u nás jako jinde v západní' Evropě hlásil se po prvé o slovo ve veřejné kultuře rozumný, suchopárný a docela pozemsky naladěný měšťák a kupec. Převraty hospodářské, hrůzy válečné, opakující se požáry v městech, málo chráně-