276 ARNE NOVÁI(: večerní tíšiny zpívaly neumdleně svou ukolébávající píseň? Pobledlá již, leč velice milá vzpomínka objímá zbořenou starou radnici, fa9ády, bohatou ornamentikou zdobené a patricijsky vychloubačného štítu. Konečně na stichlý stín starodávných kaštanových alejí spojujících město s lukami a s poli a zakrývajících příchozímu městský architektonický obraz se všech stran, nelze pomysliti bez touhy spolu bolestné i" sladké. Je-Ii však pohotově tato sentimentální nálada vzpomínková, plná touhy po ztracených rájích dětství a nasycená elegickým historismem, jest přece velice nesnadno získati souhlas pro názor, že architektonický a výtvarný charakter venkovských měst byl výrazem určité kultury, že by onen důvěrně prostoduchý obraz složený z tolika motivů, namnoze vydlužených, oživen byl jednotným duchem, proudícím spontánně v určitých životních a hospodářských útvarech. Pojem maloměšťáctví sám, od něhož nelze často odloučiti příhannélJO přízvuku, odporuje v obecném pojetí přímo představě kultury: zdá se býti spíše negací tvůrčích sil životních a myšlenkových než~jejich úplnou a vyrovnanou organisací; podobá se větší měrou eklektickému souhrnu přizpůsobených cizích prvků než mocnému civilisačnímu principu rozvedenému do podrobností a jednotícímu veškeré životní součástky pod společnou ideu vůdčí. Opravdu rys velikosti schází maloměšťáctví nadobro, a skutečné tvůrčí síly netryskaly z něho nikdy; přes to však není možno mu upříti kulturní jednoty. S jakousi neúmornou trpělivostí, s jakousi důslednou stálostí vtiskoval maloměšťák pečet své osobnosti všemu, cokoliv souviselo s jeho životem. Architektonický plán bydliště, panoramatické seskupení význačných budov městskÝch, souhra stromové zeleně s materiálem stavebnlm, dobře vyrov-