272 ARNE NOVÁK: chvíli činorodého rozhodnutí a energického projevu vůle; pro ženy a dívky volí si suché, hubené modely s výrazem mužatek; statisty na obrazech sestavuje z drsných, špinavých, zpustlých tuláků pochybných charakterů a pochybné modelace. Nelichotí na obraze nikomu a ničemu, ani objednavateli ani diváku, legendárnímu námětu ani náboženskému citu; nehraje si s ničím a nohy maluje vždy tak nešikovně a ošklivě jako Wohlgemuth, jehož školou snad prošel. Ale tento drsný a přímý muž, na jehož obrazech ani jedenkráte neprozradí se citové vzrušení, miloval hluboce a věrně barvy života: na jeho deskách leží hluboká hněď švábských zoraných rolí vedle měkké zeleně hájů seskupených z kalin, hlohů, jasmínů a babyk, nebo jasná žluť vyrovnaných slunečních západů vedle teplé fialové barvy, jakou mají daleké švábské lesní úvaly porostlé kvetoucím náprsníkem a kyprejem. U švábských spisovatelů, pro něž tento naprosto neosobivý, chladný muž jest životním hrdinou, najde se o něm mezi krajními superlativy trefný výraz: koloristický temperament, a v tom jest uhodnut všecek význam Bartoloměje Zeitbloma. Zatím co v některé staré ulmské hospůdce mezi patriciji, cechovními mistry a kupci v předposledním desetiletí XV. věku stařičký Syrlin vykládal s pádným důrazem svoji theologickou učenost, zatím co přísný Zeitblom suše poučoval svého mladšího druha Strigela, přišedšího před nedávnem do Ulmu z Memmink, hledal živý a prudký mladistvý žák Zeitblomův, Martin Schaffner, svoji zábavu mezi kupci, přišedšími z obchodních cest v Italii a vypravujícími svoje dobrodružství. Italie byla snem jeho života, a když po letech vrátil se odtud domu, maloval hlavně ze vzpomínek. Odtud malebná renaissanční architektura v pozadí jeho biblických výjevů, odtud vlašská elegance na slavnostním šatě jeho postav,