270 ARNE NOV ÁI<: polo rytířských, polo měšťanských, tak typických pro konec XV. věku. Jčirg Syrlin mladší, tvůrce kamenné obrovské kropenky a vzdušné vyřezávané střechy kazatelny v chrámu, jest synem tohoto_ mistra: všecky znaky mluví proto. Nemá otcovy chmurnosti, ale též ne jeho mohutnosti; není nikde násilný, ale též nikde smělý; zná lépe povahu materiálu, leč podřizuje se též jeho nadvládě. Jest nadaný epigon jemnějších prstů, ale slabších svalů, uhlazenějších pohybů, ale méně hrdinského charakteru: postavy jeho otce zpívají v chrámě divoce a zoufale, hrozně a slavně "Rex tremendae maiestaf.is", jeho ozdoby a ornamenty, fiály a lomené oblouky lkají něžně a unyle, svůdně a toužně " Recordare, Jesu pie". Rychlou dráhu, již proběhla ulmská plastika za půl století od Multschera řezbáře po mladšího Syrlina, probíhá v těže době ulmské malířství od Multschera malíře po Martina Schaffnera: od hranaté lidovosti dospěje k raffinované gracii, od tvrdého selského realismu k lahodné. eleganci, od řemeslné svědomitosti ke hře uměleckého zájmu. První švábské malíře vábí silné kostnaté tělo pevného skeletu a tuhé muskulatury, poslední zapomenou pro valeury pleti na modelaci postavy; primitivisté ulmští stávají se směšnými, kdykoliv malují skupinu vždy zborcenou a násilnou, Schaffner na nejosobitějších svých obrazech podřizuj e charakter jednotlivce harmonii obklopujícího jej zástupu; na nejstarších dílech překvapuje energická prostota primerních barev klidně vedle sebe kladených, poslední' plátna jsou panneaux sladěná v měkkých a tlumených polotónech. Kultura i tu oslabuje svaly a leptá kmenovou rázovitost; ba v švábském malířství daleko mocněji než v tamní plastice. Kultura tu znamená