268 ARNl: NOVÁK: pro esthetika, neocenitelný pro dějepisce, špatný umělec, úctyhodný řemeslník, kost z kostí švábského lídu XV. věku. Po řemeslníku následuje umělec, po těžkopádném sedláku učený žák církevních tradicí, po neohrabaném ztělesňovatelí všeobecně lídových představ složitý mluvčí středověké dějinné filosofie ve dřevě i kameni, jčirg Syrlín starší. I tento podivuhodný mistr vyšel právě jako větší jeho současník Albrecht Dilrer z řemesla, a i jeho největší dílo životní nazvalo by naše století snad s přízvukem podceňování "jen" uměleckým průmyslem. V ulmském museu jest několík prací, jež pravděpodobně náležejí jeho mladším letům: Syrlín hledá v nich potud sebe sama.. jeho gotický pultík na missál při veškerém bohatství ornamentiky zachovává přesně účelnost předmětu, jeho ohromný svatý Krištof není tvrdošíjností posy příliš vzdálen od děl Multscherových. Pak přijdou velké zakázky pro milnster, kamenná křtitelnice a dvě řady křesel pro chor z dubového dříví. Co XV. věk, mísící pozdní theologickou učenost středověkou s moderním kriticismem humanistickým, tak rád předváděl v abstrusních a velkolepých mysteriích a moralítách, čím plnil barokni odstavce přetížených disputací a zapletených traktátů, co zahalil v dusivé a oslepující oblaky kadidlového dýmu v duchovních románech, to přenesl Syrlín do plastiky. již křtitelnice, trochu těžkopádná v koncepci, má relíefy ukazující k církevní filosofii, v několíka hlavách proroků a v spleti emblemů vykládá tu Syrlín slíb svátosti křtu v Starém zákoně. Ve třech řadách poprsi na mohutných opěradlech křesel chrámových mohl se vyjádřiti úplně, a to s onou pedantickou zevrubností, již miluje církev od "Města božího" svatého Augustina. Pohanstvížidovství - křesťanství; filosofie - starý zákon -