Mulovf' A OSUDY. 267 zájmu, kterou jsme zvykli věnovati polévané hlíně sladce tesknící v sněhu a blankytu, znamenané jménem rodiny Lucca della Robbía? První práce, jimiž Multscher zahajuje ulmské figurální řezbářství, překvapují směsí lithurgické vážnosti a charakterové ztrnulosti; hranaté velké ruce znetvořené polní prací pokoušejí se násilně o sacerdotální gesto, šVélbská tupá fysiognomie selská nutí se strojeně do posvátné posy chrámové. jeho Madonna z rodinné kaple Ehingerovské, jeho "Kristus na oslici", teď v ulmském museu, s pohledem chladným a nehybným, s gestem dřevěným a mdlým, nepovídají takměř ničeho o zvláštní osobitosti mistrově. Jest to počestný, vážný řemeslník, který pracuje jen z všeobecných představ lidových a pouze pro ně, sám úplně se ztráceje v rysech typicky švábských. Představuje lid tupý a obmezený, bez mládí a gracie, zbožnost, jež jest kultem svědomí a nikoliv kultem krásy; mládí národa, jež jest bez úsměvů a barev. Koloruje ztlumeně, miluje plachou modř a reservovanou šed', roucha skládá klidně a korrektně. jeho "Kristus na oslici" vyvolává v diváku představu celé scény: průvod o květné neděli, kdy Spasitel na kolech valí se uprostřed zástupů, držících první jehnědy a rané ratolesti. Ale zde na švábské půdě není "Hosannah" výkřikem překypujícího nadšení, jímž by bylo v Italii: jest to pouhý mírný pozdrav. Zde průvod není směsí balletu, svatebního veselí a dětského reje, jímž by byl v Provencí: těžké kroky tupých sedlákú a batolící se pohyby hranatých selek jsou bez rhytmu, vážnost nadutých měšťáků jest jen groteskní, sacerdotální posa kněží, ministrantů a sakristánů jest směšně nucená, nepříjemně chtěná. Není to slavnost kvetoucích oliva bělostných snítek oranžových, nýbrž svátek ratolestí jívových a březových. jen tak dá se pochopiti Multscher, lhostejný