2136 ARNE NOV ÁI<: než pracovali pro chrámy, volili dubové a lipové dřevo na kolébky a rakve; než řezali z lipových kmenů stoly Páně, na nichž se obětuje nejsvětější chléb a nejsvětější víno, chystali je pro stoly lidské, kdež se krájí režný chléb a nalévá nakyslé víno domácí; než proměňovali tvrdý ten materiál v bohoslužebné stolice ustanovené pro kněžstvo chrámové, vycvičili se v zpracování jeho na těžké domácí židle, na nichž usedá matka, aby napojila své dítě - pečeť tragiky každodenního života spočívá na nevzhledné látce. Není ostatně tvárného materiálu, jenž by spíše odpovídal německému naturelu: tvrdá a tuhá povaha bez citových odstínů a náladových polotónů dá se vystihnouti řezem do dubového dřeva; ztrnulost a stálost několika charakterních znaků, nerozechvívajícich se v měkké hře rozmaru a dojetí, které podléhá duše románská a slovanská, nalézá obdobu ve vytrvalé resistenci pomalu dozrávšího a tím hustého dřeva dubového; nedají-li se z této zvláštní hmoty plasticky vytvářeti plaché sny a subtilní city, jest stvořena pro parafrasi utkvělých myšlenek a nezvratných předsevzetí: a více švábští a frančtí mistři vysloviti netouží. Tak v době, jejíž literatura volí se zálibou analogickou formu, hrubý a neforemný, triviální a rozviklaný" Knittelvers", stává se dřevořezba přímo typickou; vedle Hansa Sachse ztělesňuje svůj věk určitě Tilman Riemenschneider. Připočte-li se v sousedhímumění převaha dřevorytu nad malbou, uváží-li se, že umělci od DLirera po Cranacha, kteří na plátnech jsou suší, chladní, jednotvární, jeví se v dřevorytu bohatými, duchaplnými, překvapujícími, vysvítá jasně nadvláda dřevěného materiálu, a námitka, že vše to jest jen hrou náhody, stává se velmi pravdě nepodobnou. Není dosti příčin, aby ulmským dřevořezbám Multscherovým a Syrlinov)'m náležela tatáž míra