Mu2ovl! A OSŮDY. 265 mužnou opravdovost a dětinskou naivitu; stěží lze si představiti dila, jež by byla opravdovější ve své neohrabanosti a dětštější ve své vážností. Kde pracují v kameni, jsou téměř směšni: přeplněné a nejednotné scény z bible a z legend nad hlavními i vedlejšími portály chrámu jsou o málo lepší, než figurky Betlémů, které si vyřezávají pastýři kdekoliv na horách; první malířské pokusy ulmské školy, jak lze je podrobně studovati v gallerii v Štutgartě, jsou skutečně ubohé naivity. Kde Hans Multscher 0 nejstarší známý malíř ulmský, jenž teprve v posled. ních letech byl odkryt - maluje na zlatém pozadí jednotlivé figury, nedostihuje ovšem lyrické hloubky a barevné melodičnosti Lochnerovy, ale dovede přece pevně a energicky zachytiti kostnatou důraznost mužských a přihlouplou oddanost ženských tváří švábských; kde pokouší se o skupinu, stává se mimoděk komickým. Jeho svatí tři králové na obraze v Štutgartě klušou s vědomím vlastní důležitosti na houpacích koních a nesou prapory s emblemy jako hoši, hrající si na vojáky; jeho svati mužové a ženy, pohřbívající kdesi v blízkosti Ulmu mrtvolu Ježíšovu, stoji všickni v jediné pose s pohnutým výrazem, v němž mísí se veliká lítost nad osudem Spasitelovým s upřímnou bázní, aby nespadli na zem. Leč současně najde si doba i rasa umělecký materiál, jenž odpovídá její technické zručnosti a nad to jejímu charakteru: dubové a lipové dříví. Řecká plastika vyjádřila se dokonale pouze v ryzím, úbělném mramoru, toskánský intimism quattrocen ta' odkryl v bledě modré a bělostné polévané hlíně pravou látku k vroucímu vyslovení své sensitivní něhy, gotika švábská šla do domácích dubových a lipových lesů, kdysi lithurgicky uctívaných a popsaných hrubými runami, pro definitní umělecký materiál. Všickni mistři znali podrobně jeho povahu: