Mu2ov~ A OSUDY. 263 i hranaté hlavy proroků na bohaté křtitelnici. Máte již dojem, že jste na vysokých horách, kde jest řídký vzduch, a kde se dýchá s obtíží; jest tam však čirá atmosféra, oko vidí s jistotou a přesnosti kontury věcí, jichž posud netušilo. Máte předtuchu, že uzříte tajemství, snad otevřená nebesa, snad Cheruby a Serafy, snad sám trůn boží; nepřemýšlíte však o tom, nedovedete takměř již v hypnose této hudby přemýšleti. Poj ednou blíží se bouře se strašnou jistotou a temným děsem; v chrámě se temní, barevnými okny neproniká sluneční světlo, věříte, že zsinalá mračna chvějí se nad vámi. Varhany hřímají, řvou jako rozbouřené moře, duní jako skála řítící se na dno propasti,sténají jako vrcholky borového lesa zmítaného vichřicí. Než, není to jen přírodní bouře, obrovské kovové trouby hučí do toho hřímání, pů"da odpovídá zemětřesením, z daleka zní rachot řetězli a skřípání zubů. Konečně rozumíte: dies irae. Bojíte se otevříti oči, věříce, že chrámové sloupy se řítí, že hvězdovitá klenba praská, že vyzáblé postavy z obrovského freska HerIinova na triumfálním oblouce sestupují, aby prožily to, co naivní malíř quattrocenta učinil jejich osudem; že v choru. mihají se těžkopádné postavy proroků, Sibyll, svatých otců a světic, opustivší konečně křesla SyrIinova. V tom zazní hrůzný akkord: "Rex tremendae maiestatis!" Po chvíii procitáte: roztoužená, bolestně slastná, úpěnlivá hudba vzpíná se k nebesům, jakoby v ní sléval se všecek vroucí a toužný stesk, který vtělili' gotičtí mistři do nekonečných věžiček, fiál, jehlanců, miniaturních obeIiskli tyčících se s nedočkavým nadšením na vrcholcích olt á řť't , kazatelen a svatostánků. Vše zpívá v nejvyšších tóninách, vše pláče touhou a vášní pokory, vše připomíná lkající milenku, jež vztahuje útlé a vyhublé ruce zoufale a přece ne bez