262 ARNE NOVÁK: lebná kulissa úchvatného gotického mysteria, zajímavý komentář napsan~r pečlivě a zřetelně k po-. svátné knize Iithurgické, jež jest skutečný "codex giganteus". Vše v městě, co nevztahuje se k chrámu, jest lhostejné a mdlé; i široký a špinavý Dunaj, podmiňujicí právě tak dnes jako před pěti věky hospodářský život města, zdá se nepatrným vůči mOnsteru; nádraží, na němž se křižuje denně množství vlaki't spojujících Bavory s Virtemberskem, připadá v blízkosti dómu absurdním; moderní čtvrt na severu se svěží zelení parků a s nezbytným pomníkem války r. 1870, jest přímo titěrná; v městské knihovně dáte si od sluhy přinésti pouze díla o malířích, jejichž obrazy našli jste v lodích chrámových; v museu, jednom z nejzajímavějších a nejnesystematičtějších, hledáte jediné reflexy gotiky, kterou do života a do umění vrhají ideje zkamenělé v stavbě Ensingerově . Pak přijde chvíle, na kterou jste netrpělivě čekali pi'tldne, a jež zasluhuje, aby se na ni čekalo kus života; sedíte konečně v koutě některé lavice v mOn~ steru, se zavřenýma očima, polo ve snění, polo v ekstasí, zprvu napiatě zaujati sledováním veliké sou"islosti těchto výjimečných jevů, pak docela pokořeni, ujařmeni silou hudby a silou jejího ohlasu v lodích chrámových. S počátku plynou sladké a rozesnělé akkordy od obrovských varhan kolem útlých sloupů a štíhlých oken jako nesmělé a ri'tžové obláčky při východu slunce; zdá se, že nebesa se otvíraji a zvou vás k sobě: skutečně ztrácíte poněkud vědomi země a tíži života. Hypnosa středověku počiná. Hudbě přibývá síly a váhy; vše zpívá s varhanami, oltáře i fiály kazatelny, drobné kamenné vížky na delikátním roztouženém svatostánku blíže choru, žlutá a modravá světla v chrámových oknech, hubení světci na oltářních pomalovaných skulpturách