Mu2ovF: A OSUDY. 259 Čistěji a vkusněji než v tehdejších duchovních dramatech vnikají osoby a scény profanní do dějů vznešených a náboženských; podřizují se však jim organicky: malíř nevypravuje nikdy anekdoty k vůli anekdotě, nezkresluje nikdy tvář v pitvornou grimassu k vůli pitvornosti, neobětuje nikdy vážnosti celku nadvládě komické episody. Nevybuchuje tu nikdy hlučný a nehorázný smích, neruší tu nikdy pohyb příliš divoký a zběsilý, klidné a tiché světlo dobrotivého humoru posvěcuje reality nicotné. Svatí tři mudrci z východu pohlížejí s vyrovnaným rozmarem královským na pošetilé kousky svých svářících se vojáků; svatá Anna usmívá se klidně s lože šestinedělčina přílišné starostlivosti ochotných sousedek shánějících pro novorozeně pleny a přilévajících teplé vody do přichystané koupele; umučený Ježíš pozoruje s tichým humorem žoldnéře hašteřící se při metání kostek. Malá pošetilost a dětinská malichernost života leží hluboko pod jeho vlastním, svatě výžnamnym obsahem. Řeč drobných věcí vypozorovaných s oddanou srdečností a řeč drobných příběhů vyprávěných s dobromyslným rozmarem mlkne před řečí osudů uzavíraných v nebesích a prožívaných se vší vášnivou opravdivostí srdce; titěrné a podružné nahodilosti kreslené v zdrobněném formátě a malované v poklidném koloritu ustupují typickému řádu dění, shrnutému v symboly horoucně a ekstaticky koncipovaných i charakterisovaných postav; chvilkové chytráctví zakleté v pobočnou scénu v rohu obrazu mizí před stálou moudrostí ústředního thematu. Primitivové cítí, že zaměstnávajíce se ideami svrchovanými, zavazují sebe samy pro ostatek života a umění: tuší, že nejvyšší atmosféra, jež podmiňuje ekstatický a mystický život i pohled jejich náboženských hrdin, mění a povyšuje i děje pozemské; ma-