258 ARNE NOVÁK: ského: jest zaníceným hymnem rozezpívaným v nejvyšších tónech ekstase a světlého mysticismu, jenž strhuje i posluchače mdlé a lhostejné k prudkému obdivu. Náležejíc nebesům, mění však i útvary země; oko malířovo přináší s výšin čiré a řídké atmosféry jinou perspektivu do pozemských krajin. Za nepropustným zlatým pozadím a za tmavými, bohatě krumplovanými oponami, před nimiž stály barevné skulptury světců na obrazech nejstarších, zmizely úplně končiny reálné, lesy a skály, hory a údolí. Lithurgické zlato, symbolisující církev vítěznou, odráželo se na dílech Viléma Kolínského i Štěpána Lochnera od klidných a vroucích barev, skládajících lyrickou krásu jejich postav. Pak snížil mistr pomalu neprostupnou záclonu: hnědé vrcholky hor, zelené špičky lesů, gotické hroty věží vynikly nad sytou její mosaikou. Opony ubývá, krajina jest zřetelnější, scenerie jest bohatší; místo ojedinělých motivů prostírají se daleká panoramata. Z oken jizby, v níž anděl s lilií v ruce vyslovuje svoje "ave", viděti jest středověké město, zeleň za hradbami, lesy v dálce, pohoří pod oblaky; za Golgathou zeje ze tmy strhaný horský kraj, příšerné skupiny skal, hrozivé strže, nebezpečné vodopády. Nesměle a ojediněle zprvu, pak vědomě a důsledně propůjčuje starý mistr zbožnému ději krajinářské zarámování; neopomíjí však nikdy zahaliti krajinnou scenerii do zvláštního ovzduší, jaké dává jí časné jitro a světlý večer při jasném západu: nad touto cudně pozorovanou a cudně malovanou zemí zní onen trojzpěv andělů z "Fausta": "a všecka tvoje zemská díla jsou svěží jako v první den." Nehnuta nejprve, pak plna vzrůstu a zrání posléze krajina zalidňuje se; města ze začátku fantastická, pak přísně reální naplňují se vzrušenými výjevy; legendu doplňuje genre, mysterium stýká se s novellou,