Mu2oVJ: A OSUDY. 257 mistrovou přepodstatňuje se dle různých stupňů, neminula dosud; hotové dílo nesnaží se zakrýti délky a složitosti technických příprav, jež provázely inspiraci. Jako truhlář pečlivě zkoumá hustotu, vrstevnatost a zbarvení dřeva, než spojuje prkna k výrobě stolu neb skříně, jako zvonař mísí obezřele součástky zvonoviny, než lije do forem, tak starý mistr ohlédává povahu desky, kterou chce pomalovati a s technickou úzkostlivostí volí barvy. Rozhodnutí se mezi deskou dubovou a lipovou znepokojuje ho neméně než změna skupení postav; zřeknutí se archaistické malby tabulové ve prospěch kolorování plátna, zaměstnává jeho přemýšlení se stejnou prudkostí jako záměna vášnivého serafinismu za vznešený a ztuhlý cherubinismus ve výrazu tváře Mariiny. Obklopen prostoduchými a spřízněnými rádci, kteří ušetří jej sice hlubokomyslných a planých výkladů o idei a poslání obrazu, kteří však ohledají s přísností zákazníka a se znalostí řemeslníka jeho materiál i odváží skoro hospodářsky hodnotu jeho technické práce, věnuje primitivní mistr svrchované úsilí samému dílu, jež obětuje pokorně a vděčně Bohu. Ekstase nezchromila jeho rukou, nýbrž vedla je k trpělivým novým pokusům; otevřená nebesa neoslepila očí pro přesné pozorování tvarů zemských. Konečně v díle provedeném s krajní vážností métieru, s hlubokou úctou k práci samé, zmizí umělcova osobnost; malíř neodkazuje budoucnosti svého jména, své úzké osohní pravdy, nýbrž svůj životní čin. Tak mistr, jenž skrýval se v davu rodné rasy i v zástupu cechovf1ích druhů, nepřeje si, aby byl jmenován, nýbrž jen viděn, milován, chápán v díle jako rozplynuvší se oblak.,l jehož vláha nasytila duše a rosila květy. Listota a ryzost náboženské inspirace primitivů byla obdivována a definována vždy, o'd "umění milovného klášterníka" až po moudrého kmeta londýn 17