256 ARNE NOVÁK: postava zvedá se jako slastný dým z ohně učené meditace - - - a slovo tělem učiněno jest. Toť učenci mezi primitivisty; mnohem více z nich jest řemeslníků: řezbářů a kovolitců, kameníků a zlatotepců. Opouštějí příliš neradi svoje řemeslo, nezapírají nikdy svého východiska. Kupí se zvolna v nový cech malířský, jenž prozrazuje dlouho přísnou a prostou kázeň cecbú ostatních. Drahá, těžká roucha protkaná zlatými a stříbrnými dracouny, lesklé šňůrky a duhové cetky, korunky a čepce zdobně nýtované a posázené drahokamy prozrazují příliš zřetelně dílny zlatnické. Kovový postoj, pečlivě modelované brnění, skvěle provedené zbraně i svaly poněkud tuhé a napiaté vyšly jistě z ruky kovolitcovy. Zarazí-Ii příliš skulpturální koncepce, rušící samostatnou plastikou jednotlivé postavy barevný soulad celku a figurální jednotu obrazu, stojíme před prací sochaře a řezbáře, v jehož představách žila každá z kolorovaných osob vlastním živorem, zakleta do vlastního tajemství. Omalované dřevěné sochy předcházely obrazy, plastická draperie šatu barevné stupňování stínů, realistická modelace tváře umění psychologické zkratky; a i uprostřed obrazů uhajují malované sochy svoje místo, kupíce často jako střed oltáře kolem ztuhlé své vznešenosti zemštější a pohyblivější barevný život oltářových křídel. Postavivše se poněkud nesměle mimo cech starý, primitivové žijí bez vědomí stavovské povýšenosti a bez výlučných osobivých výhod v novém seskupení společenském. Jest posud daleka doba, jež rozliší umění vznešená a banausní, předměty hodné ruky umělcovy a práce dílny řemeslné; potud jest vznešený neb banausní pouze způsob provedení, nikoliv práce sama. Dětinská a vážná úcta k materiálu, radostný bezprostřední poměr k surovině, jež prací