254 ARNE NOVÁK: tečnost svého kmene a svého kraje; chytají přesně i jeho vnitřní pravdu. Jsou věrni domovu právě tak, když malují zbožný sen, jako když portretují s úzkostlivou fysiognomickou věrností; vyjadřují životní realitu svého lidu neméně v ekstatickém lyrismu koloristických plachých visí než v hranaté neohrabanosti naturalistických scen sehnaných z davu škaredé městské a tulácké luzy. Pravda kmenová není jen souhrnem anthropologických znaků, jen věrně zachycenou stavbou kostry, svalů, přesně vyjádřenou stupnicí odstínů pleti, očí a vlasů; jest i shrnutím životní úzkosti neb metafysícké touhy, vděčné radosti neb zhořklého zoufalství, jak vypracovala jej dlouhá součinnost stupňovitých generací toho onoho kmene. Ve vlhkém a vlažném vzduchu dolnorýnských nížin, jejichž úrodu obnovují každoročně nové náplavy a vždy hřející větry, v srdcích plavého lymfatického kmene dolnoněmeckého, přijímajícího klidně a volně tučné dary úrody zemské vzniká luzný sen o milostném ženství mladistvé Marie, jež jest spolu slastnou milenkou i dobrotivou matkou; dědí se z pokolení na pokolení. nabývá smyslové intensity - - a najde se věrně, třeba že ve variacích koloritu a figurálního zarámování, u všech mistrů z Mohuče, Kolína, Dortmundu, Soestu a MOnsteru. Skalnaté úvaly bavorsko-švábského pohoří, okoralé končiny bránící se úsilí rolníkovu, vytvářejí spol u s lidem tvrdým a kostnatým strašnou visi umírajícího Krista, v níž shrnuta jest v konečný typ veškerá zoufalá bída životního boje, celý křečovitý výkřik těla ztrýzněného marným zápasem s půdou, všecka pochybnost častokráte oklamané mysli o božské dobrotě a o hodnotě života - - - a tento typ malují právě tak mistři v Řezně jako v Ingolštadtě. Norimberce i Rothenburce, v Memminkách i v Ulmu, v Aušpurce i v Nordlinkách.