U6 ARNE NOVÁK: Než sebe skvělejší charakteristika, sebe živější podobizna není Schefflerovi účelem: každé pozorování jest ilIustrací ideje, každý údaj je ozřejměním obecné myšlenky, každá jednotlivost působí jakožto znak; nelze si při této methodě nevzpomenout na způsob podání Tainova. Odtud plyne i přesvědčivost Schefflerovy argumentace, nesčíslné zprávy, postřehy, doklady J detailní obrázky prostě překonávají. Naopak tam, kde jich není, a kde autor se spokojuje s obecnými theoriemi, nebývá čtenář úplně přesvědčen. Tak dalo by se leccos namítnouti proti kapitole závěrečné, kde opouští Scheffler, ač nerad, půdu pozorování organicky dějinného a podává utopie, jež však brzy sám prohlašuje za hru smělé a toužebné fantasie. I tu zní Schefflerův soud až příliš přísně: dnešní Berlín má více kulturních možností, než jaké chovají miIlionová centra americká. Vedle monumentality číselné a rozlohové nelze zapomínati na monumentalitu dynamickou, jejíž nejkrásnějším projevem jest rozumová, přímo římská kázeň, poznávací a třídící intensita, studené, ale statečné pathos povinnosti. Berlín jistě není kulturní metropolí ve smyslu Paříže, "města světla", kde lze kulturu cele prožíti a vyžíti, ale jest dojista obrovským kelímkem idejí a podnětů, kde taví se již dnes myšlenková ruda celého Německa, kde ponurá a obrovitá duše města dává tisíceré popudy umělcům, myslitelům, politikům, inženýrům, aby je sami domyslili a rozvili. Berlín podobá se moři, jehož mohutné vlny nesou těžké koráby: v rhytmu tohoto vlnění jest zvláštní úchvatná a drsná krása, které bezděky podlehl každý, kdo v Berlíně déle žil. Berlín nebude nikdy Athénami, nebude nikdy Paříží, ale zda již dnes nepřipomíná často antický Řím, také město koloniální? . Pročte-li český čtenář pozorně skvělou knihu