Mu2ov!: A OSUDY. 245 odíváme se s ním; poznáváme jeho literáty, jeho novináře, jeho malíře; dovídáme se o jeho vtipu, jeho suché životní moudrosti, o jeho banálním užitkářství: a všude nás provází ta kollektivní hrdinka, berlínská městská duše, kterou stihla tragikomická kletba, podobná osudu Petra Schlemihla; scháielť-li tomuto synu berlínsko-francouzské fantasie stín solidnosti, chybí hromadné této hrdince stále kultura. Scheffler jest mistrem charakteristiky, úsečné, hutné, synthetické: co epitheton, to živá představa, co obraz, to sytá skutečnost. Stůjtež zde dvě malé ukázky jeho daru charakterisačního. Dokladem podobizny ironicky podmalované uvádím obraz císaře Viléma I I.: "Teprve Vilém I I. stal se průmyslovým císařem, velkoměšťákem na trůně. Nemohl se již vymknouti velkoměstské náladě a nechtěl též. Leč příroda odepřela mu genia, jenž by se dovedl přenésti přes přechodní doby. A ježto· tkví tak hl uboce ve své době a nikoliv nad ní, stal se do jisté míry obětí zmatené této doby bez tradice. Jest císařem využitkovatelů velkého věku, obohacujícího se měšťáctva, materialistických, millionových středních tříd, jež nivellují vše; vládcem kvantit, panovníkem nad pokolením parvenuů." Vedle Schefflera portraitisty Scheffler krajinář, vládnoucí štětcem leistikowským: "Není silnějších, neslučitelnějších protiv než horečně chvatný život hlavního města a času neznající smutek lesních a říčních krajin v okolí. Tam, kde od pahorkaté bořiny svažuje se písek břehů Havoly a Sprévy, můžeme se bez násilí vmysliti do doby, kdy ještě Vendové v řekách napájeli své koně, kdy sem přitáhli přes lesy a hatě první kolonisté, aby založili osadu. Ano, jakoby samo sebou sestupujeme ještě stále do dob, kdy člověk vůbec neobýval této krajiny, pravěce připadající."