24- ARNE NOV ÁI<: jednota novými a daleko mohutnějšími vlnami přistěhovalců rozmetána, i nastává chaos podobný jako v Chicagu nebo Sidneyi. Materialistická chtivost, kulturni nihilism, nenasytný chvat vrhnou se na architekturu; ignorují čistě plebejsky zákony rllstu a plánu města, k nimž konečně mezi napoleonskými válkami a rokem 1870 Berlín se namáhavě vypracoval; vznikají čistě po americku nové čtvrti, nová předměstí, ale zaniká to, co bylo nejlepším ovocem berlínského snažení po Bedřichu Velikém, trocha tradice Schinklovy, Rauchovy, Schadowovy. Staré koloniální město na hranici východu nezměnilo podstaty, nýbrž jen zevní nátěr a rozměry: industrialisuje a amerikanisuje se. Aby millionový dnešní Berlín, jenž své nekulturnosti nepokládá za nedostatek, nýbrž v říšském centralismu vnucuje ji celému Německu, povznesl se na vyšší stupeň hodnoty vzdělanostní, jest snem, jest touhou, jest úsilím nejlepších mladých duchů nad Sprévou. Leč tato přísná, ideově historická konstrukce není než nejhrubší lešení díla Scheff1erova, které zcela souměrně vyčerpává berlínské kulturní dějiny ve dvou obdobích: před zřízením Velkoněmecké říše a po něm. Scheffler zná duši Berlína, tuto věkovitou duši kollektivní, jako romanopisec zná duši svého hrdiny. Ukazuje nám, jak pracovali na jejím vytvoření kolonisté i občané, Židé i emigranti, vojáci i obchodníci, úředníci i panovníci - a každou z těchto společenských skupin v syté syn thesi charakterisuj e. Vede čtenáře ulicemi, objasňuje mu dopodrobna městský plán, předvádí jednotlivé význačnější architektonické výtvory, otevírá krajinné perspektivy ¸ a vždy obráží se v tom duše města Berlína, uchvátaná, zmatená, suchopárná duše města koloniálního. Vidíme intimity města, jeho rodinu, jeho erotiku, jeho prostituci; veselíme se s obyvatelstvem, jíme, bydlíme,