242 ARNE NOVÁK: poctivost rozebírá stavitelské novoty budovatele Wertheimova obchodního domu A. Messela, ba zachycuje toužebnou sítnicí každý paprsek božského světla, které tká atmosféru nové krásy kolem nejnudnějšího kouta velkoměstského. Jeho teplé portréty mladistvého Menzela z umělecké minulosti nebo Maxa Liebermanna z přítomnosti, jeho karakteristiky Velkého kurfiřta nebo berlínského impressionismu nepohřešují. vroucnosti. Karel Scheffler, jenž je opravdovým ctitelem města, .vyvíj ejícího se v pevné tradici, v organickém souladu podmínek a účinkll, chápe přece zároveň dobře onu ponurou, drsnou krásu monumentálnosti, známou pode jménem amerikanismu, jak ji opěvuje veršem amerikanisovaný Hol1anďan Walt Whitman a prósou v Unii zdomácnělý Dán Johannes V. Jensen. Třetí část knihy Schefflerovy, nadepsaná "Vůle zákopníků" a "Utopie", zasvěcena jest po předcházející dějinné retrospektivě a všestranném rozboru přítomnosti statečnému úsilí o nalezení kulturotvorných prvků v budoucnosti Berlína, což není pouhým ideologickým pokusem, nýbrž opravdovou tužbou. A tak knihu Schefflerovu lze bráti do rukou s důvěrou jak těm, kdož právem podezřívají většinu slovesných a učeneckých výtvorů současného Pruska ze zakukleného chauvinismu, i oněm, kdož millionovému veleměstu nad Sprévou při veškerém jeho slepém materialismu vděčí za hojné podněty právě kulturní, právě umělecké, právě výtvarné. Základní východisko u Schefflera jest v podstatě jiné než u Mauclaira. Kdežto Francouz klade si v problémovém svém románě otázku, zda současná Paříž blahodárně podporuje a živí kulturní tvoření uměleckých individualit, znepokojuje německého myslitele především problém, zda Berlín sám jest kulturní individualitou: podobnost mezi