Mu20ve A OSUDY. 241 mysl, berlínská žurnalistika či pruská šlechta; četli jsme všichni dosti příkrých soudů o těchto mocnostech a radovali jsme se, když se soudům těm na Sprévě a na Rýně tleskalo. Scheffler však jest prost i předsudků obecnějšich a národu dražších; odmítá dnešní pruský imperialism a ukazuje ke zvrácenosti berlínského chauvinismu. Ani jedna z historických a statistických pravd nedovede ho pohnouti, aby ji ve vlastenecké opatrnosti zakryl: seznamuje dopodrobna čtenáře se slovanským původem středověkého rybářského Berlína; nezatajuje hollandské a francouzské účasti na městském růstu východní metropole; neukrývá dat sčítání obyvatelstva v Berlíně z r. 1905, že v městě žilo 32.000 lidí, kteří mluvili jen slovansky a 42.000 lidí, kteří, mluvíce slovansky i německy, hlásili se ke svému slovanskému původu. Celá kniha Schefflerova o říšském hlavním městě, jehož osudem jest stále vznikati a nikdy nebýti, jest vlastně řada neohrožených bitek proti národněkulturním předsudkům Berlína, ba severního Německa vůbec; jak krotkým jeví se proti tomu MaucIairova decentralisace, jeho protipařížský regionalismus a provincialismus! Naopak však není dílo Schefflerovo nikterak pamfletem; nevznikloť z nepřátelství, nýbrž z kulturní bolesti. Již methoda jeho práce jest protichůdna každé pamfletické tendenci: spisovatel pracuj e na základě obrovského věcného materiálu, získaného studiem knih i pozorováním života a snímá s jevú přehledně a duchaplně srovnaných obecné zákony. Naprosto nedívá se násilně nasazenými černými brýlemi, nýbrž má jasné oko pro světlé a velkolepé stránky Berlína. štětcem vedeným láskyplnou rukou maluje architekturu Schltiterovu; s jemným porozuměním vykládá brandeburský eklekticism Schinklův a s vroucí snahou vystihnouti slohovou lG