MUZOVJ: A OSUDY. 239 tvarný; obecněji jest znám jako výborný r~daktor a bystrý kronikář vůdčího měsíčníku výtvarných umělců německých, seskupených kolem berlínské "Secesse", "Kunst und KUnstler". Umění jest Schefflerovi jako Mauclairovi daleko spíše problémem národní kultury než velkým dobrodružstvím stupňovaného života smyslového; u obou kritiků, Francouze i Němce, vystupuje při rozboru uměleckých děl v popředí nikoliv tvarová a smyslová stránka, nýbrž intellektuální náplň a obecné vztahy k celku vzdělanosti národní. Moderní výtvarná kritika německá, jež sama je výtvorem nedávného data, odvolávajíc se k R. Mutherovi, dnes již hodně antikvovanému, jako prvnímu ze svých předků, vykazuje totiž podobnou dvojklannost v pojimání umění, jakou Francouzi naznačují dvěma slavnými jmény bohaté své minulosti kulturní: Fromentin a Taine. Jedni z uměleckých kritiků - Julius Meier-Graefe jest z nich dnes nejskvělejší - naslouchají tvarové řeči obrazů, soch, architektonických výtvorů a soudí dle kriterií smyslových; jejich způsob jest velmi úzce spřízněn s názorem výkonných umělců samých na výtvarná díla. Druhá skupina - právě Karel Scheffler jest jejím dokonalým zástupcem - postupuje od tvarové řeči k ideovétT!u a kulturnímu obsahu a s opravdovým zanícením sleduje složité a důležité vztahy uměleckých výtvorů ke kultuře národa, doby, společnosti; tito kritikové podobají se namnoze kulturním filosofům. (Ve francouzské výtvarné kritice zaujímá Mauclair zprostředkovací stanovisko mezi oběma směry.) Karel Scheffler jest ke kritické své úloze neobyčejně vyzbrojen: uměleckou vnímavost, která vztahuje se na veškeré projevy krásna, doplňuje vytříbený smysl abstrakce; schopnost konstruktivní, jež směle promítá vznešené a snad posud nečasové tužby