Kletba Berlína. Z mysli českého čtenářstva nevymizel snad posud mohutně symbolický závěrečný výjev Mauclairova skvělého románu "Město světla", kde hrdina, impressionistický krajinář Julian Roches za modravého šera měsíčního mezi ševelíCími olivami a palmami kouzelné Provence navždy zříká se Paříže, města přepiaté duchovní i umělecké kultury, jež vraždí prostotu srdcí, bezprostřednost tvoření, ryzost neodvislé myšlenky. Vzpomněli jsme si na tento pohnutý výjev, zastřený náladovým kouzlem lyriky myšlenkové, když pročetlí jsme přísně logické a pronikavě kritické kapitoly jiného díla, odsuzujíCího se stejnou rozhodností druhé veleměsto evropské, ovšem z důvodů přímo opačných, jako millionového městského netvora bez tradice, bez kultury, bez uměleckého posvěcení. Míníme novou knihu berlínského výtvarného kritika Karla Schefflera, nadepsanou "Berlín, Osud města", dílo to uchvacujíCí smělosti a dalekého dosahu národně kulturního. Jako Kamil Mauclair jest i pětačtyřicetiletý Hamburčan Karel Scheffler v podstatě kritik vý-