236 ARNE NOVÁK: ji v ní se živelnou setrvačností, trčí tu jako výstražný kontrast. Z toho, že soudobé vlády německé oddálily se od Bismarckova směru, nebylo v Rakousku naprosto těženo, právě jako rok 1866., kdy osobnost Bismarckova výhri:' žně se tyčila nad osudem Rakouska, nestal se ve Vídni mementem, takže budoucí Německo najde Rakousko právě tak rozháraným a politicky neuceleným, jako Německo Bismarckovo je nalézalo. Konečně, chceme-Ii i my Čechové, kteří nemůžeme dle svých i ostatních slovanských zkušeností v Bismarckovi neviděti než svého odpovědného nepřítele národního, zabývati se v jubilejní chvíli "železným kancléřem", nezbývá nám než zmocniti se positivních vlastností jeho, abychom přijali z nich politické poučení. Bismarck jest arciť protichůdcem naší národní politické filosofie, která obětavě a bezstarostně učí ostatní, mocnější národy spravedlností a humanitě; rovněž jest i protinožcem naší populární a již tradiční politiky etapové, pracující v miniaturních rozměrech a spokojující se s drobničkými úspěchy: tím spíše nám může býti učitelem. Jeho plná politická rMlnost, neukojená sliby a ujištěními, jeho příkrá přímočarost, nikdy a v ničem nespouštějící s očí vyvoleného cíle, jeho bezohledné využítkování situace. .. kdy vše to sestoupí na naše politiky? Veliký duch národně politické koncentrace, mužné vědomí vniterné síly a spravedlnosti nejúpornějšího zápasu může světiti i veřejný život národů malých a podřízených. A byť naše bratrská minulost, byť něžná romantika našeho politického znovuzrození, byť naše dosavadní tradice politická se bránily, přece jen v tomto znamení jsou záruky našich úspěchů. Jako v soukromém životě, tak i v politickém dění jenom onen boj přináší vniterné prohloubení, kde nepřítel sebe nenáviděnější stává se