232 ARNE NOVÁK: Bedřicha I I. Bismarck přej al na sebe, byť ústy byl nejloyálnějším pruským poddaným, veškeru úlohu a celý úřad, který doby hrdinské skládaly na krále a s úřadem tím všeckuzodpovědnost. Pojal své poslání s jakousi tvrdou a nelítostnou mystikou násilí a oběti, jež v zracích odpůrců dodávala mu rys politika satanského. Poslední jeho cíl, národně státního soustředění a politického sjednocení všech Němců, obchodně, hospodářsky, společensky, byl promyšlen a položen před ním především politiky liberálními; Bismarck však, opíraje se o výtečného vojevůdce a zdatného ministra vojenství pruského státu, měl odvahu jej uskutečniti železem a krví. Vítězství za obět, vrchovatá moc za proudy krve, plné rozvití se jedné národnosti za útlak jiných: na těchto strašných mystických smlouvách s Bohem, tvrdým, hřímajícím germánským Bohem, založil Bismarck, člověk víry, svou politiku, a oddav se jí celou prudkostí svojí osobnosti, pustil se do závratné hry, často va banque, pevně očekávaje konečnou výhru. Dobří Evropané, kteří pozorovali tohoto Teutona, byli překvapeni jeho abstrusní nečasovostí, a skutečně v době positivismu naplňovaly se v něm romantické národní sny z "válek za osvobození"; tak představovala si německého reka básnická obrazotvornost Kleistova, tak toužil po národním hrdinovi ve svých promluvách myslitel Fichte. Překvapení, jímž působil, dovršoval Bismarck i nedůvěrou, již vzbuzoval, a to i u těch, kterým sloužil ř a tak pracoval obklopen buď nechápajícím chladem neb zřejmým nepřátelstvím. Když pak vítězně provedl, co si byl předsevzal, snažili se s ním ztotožniti, kdož do té doby stáli proti němu. Pokud německý národ vidí v něm ztělesnění své politické bytosti, o tom se dá případně uvažovati právě v den patnáctého návratu Bismarckovy smrti.