MUŽOVe A OSUDY. 229 paedagog pracuje podrobné návrhy pro· reformu učební, založenou předem na principu bezprostředního působení učitele na žáka a tíhnoucí k abstraktnímu a vznešenému cíli výchovy ke zbožnosti bez jakékoliv konfesse. Ztrácí-li se v zevrubných úvahách o reformě škol povšechný zřetel národnostní filosofie de Lagardovy, mizí tu také její neurčitost a abstraktnost; dotýkaje se pevné půdy aktuálních zájmů a otázek, jakými jsou na př. zrušení tříd, snížení učebního kvanta,reforma fakult bohosloveckých, projevuje de Lagarde vzácnou vlohu paedagogického kritika, jenž múže býti oceněn jen paedagogickým odborníkem. Pavel de Lagarde vůbec neváhal nikdy ani okamžik, měl-Ii vyměniti národnostní filosofii theoretickou za národnostní praxi politickou: mnohému čtenáři mohly by se zdáti všecky jeho národnostně filosofické theorie pouhou ozdobnou argumentací zcela časových publicistických projevů. Byl by to úsudek ukvapený: nelze však upříti, že de Lagarde příliš jednostranně užil svých všeobecných ideí pouze pro politiku svého národa a své říše, neprohlédaje, že jejich všeobecná prtlkaznost a platnost vysvitly by teprve, kdyby se jich bez násilí dalo užiti na všecky národní celky v Evropě. Formou, jakou nám podávají "Německé spisy", jsme poučeni sice, že z de Lagardova národnostně filosofického theoretisová ní dá se dovoditi jeho krajní, nesmířitelný a výbojný antisemitism; snažíme se uvěřiti, že z těchto úvah mohou čerpati svoje důvody pruští politikové, přemýšlející o vnitřní kolonisaci mezi Slovany i o rozvolnění svazků zajišťujících politickou jednotu Rakouska, nenabýváme však na prosto přesvědčení všeobecné hodnoty filosofických těch názorů o podstatě a smyslu národnosti vůbec. S trpkostí zjišťujeme tu opětně rys společný