MU/:OVJ: A OSUDY. 227 kdo obdržel dostatek energické síly životní, aby v sobě procítil nadání k harmonické existenci, k živému dílu uměleckému, vstupuje právě tímto citem v protiklad k světu, jenž jej obklopuje, to jest zúžuje, omezuje, vlastnímu já odcizuje: prospívá dějinám tím, že, čím plněji se vyžívá, stává se středem pro jiné a na širší kruhy rozlévá alespoň silnější neb slabší odlesk svého vnitřního světla, jež nikde než v něm samém nezáří: každý člověk má býti rozmnožení majetku lidstva a kromě toho také způsobovati rozmnožov~ní tohoto majetku.", Na rozdíl od francouzských myslitelů Flauberta a Renana, jimž silný tvůrčí jednotlivec jest konsekvencí vědeckého aristokratismu, na rozdíl od Nietzscheho, jenž vytváří pojem "nadčlověka" ve sféře instinktivní, koncipuje de Lagarde svého "velkého, pevného a čistého člověka" ethicko-nábožensky a charakterně, shoduj e se v té příčině s germánskými oběma mysliteli indi· vi dualistickými, s Carlylem a s Kierkegaardem. Kierkegaard formuluje svůj individualism zřejmě jako přirozenou konsekvenci protestantského názoru o bezprostředním poměru věřícího jednotlivce k Bohu; Carlyleovi jsou hrdinové vyslanci a mluv~ími Nekonečného a Tajemného, v čemž jest synthesa německé filosofie Fíchteovy i Novalisovy, podobně definuje i de Lagarde reka jako "bezprostředního prociťovatele věčné pravdy" a nazývá jej emfaticky "živým, mezi námi se pohybujícím důkazem věčnosti, ba samé jsoucnosti boží". Jmenuje-Ii příležitostně tohoto velkého muže králem, zdůrazňuje-Ii jeho poslání vladařské, autoritativní, rozhodčí, vyjímá tím v politickém zaujetí jednu stránku povahy nového toho tvůrčího charakteru, podobně jako skandinavský sever formuloval agitačními ústy Bjornsonovými nový mravní ten typ jako krále, když již před tím jej theologická polemika