MULovf A OSUDY. svítá nesprávnost jazykového toho nacionalismu na př. již z faktu, že Švýcaři tvoří samostatnou a svébytnou národnost, byť mluvili a psali německým nářečím - a možno dodati, ryzím, bohatým a tvárlivým nářečím, onou alemanštinou, jejímuž básnickému mluvčímu G. Kellerovi všickni se tak upřímně obdivujeme. Odmítnuv takto výměr národnosti rasou i jazykem, sestupuje de Lagarde hluboko k temnému dnu otázky, nikoliv bez rysu jakési mystiky. V úplné shodě sethnology aarchaeology, kteří zjístili v společenství náboženského kultu vlastní pouto národnostní jednoty starých celků ethnických, přenáší de Lagarde pojem národnosti do oblasti cítění náboženského a ethického. Dle Karla Mi.illenhoffa, průkopného tvůrce velkolepého fragmentu "Die deutsche Altertumskunde", pojila každý z oněch velkých kmenů skládajících starověké Germánstvo, Istaevony, Ingvaeony, Hermiony a Vandilie, společná božstva, společné svatyně a společné kněžstvo; dle de Lagardea spojuje a dělí národy posud to, co jest náhradou a obdobou starého náboženství. Jednota ideálu, Jednota jejich obrany tmelí dle něho národ a proto "Německo není pojem zeměpisný, avšak též nikoliv pojem politický, v obyčejném významě slova "politický". Vlast náleží do počtu ethických mocností, a proto nemohou její záležitosti býti obsta člověk povinen jest upřímně a vroucně vlast svou, to jest jazyk svůj mateřský a mravy národu svého milovati, všemožnou prací a snažností k zvelebení a rozšíření jich přispívati: tedy hanebného, ošemetného i zlořečeného provinění se dopustí ten, kdož též vlasti své, to jest: mravům a jazyku matefskému škodí a ubližuje"; aneb slavné trojverší Kollárovo ("Slávy dcera" 1824, II. 124): "ale meze vlasti nerozborné, jichž se bojí tknouti potupa, jsou jen mravy, feč a mysli svorné".