Mu2:0Vf: A OSUDY, 221 upomenuta na Boha!" Tato výzva, již v Anglii opakoval Carlyle úsečnou formulí "back to reality", byla v době de Lagardově hlasem nejlepších myslitelů: básníci osvobozovali literaturu od mrtvého, neplodného epigonského idealism u konvenčních figur, konvenčnícJl kontrastů, konvenčních látek; Bismarck poněkJd násilně, ale neohroženě a důsledně vychovával národ pro "reální politiku", stojíci v příkrém odporu jak k naivnímu velkoněmectví válek za osvobození tak ke krajinskému junkerskému prušáctví. V jádře jest však tento realismus, který u Pavla de Lagarde srovnává se tak zákonně s jeho povoláním filologickým, účelnou a promyšlenou výchovou k novému ideallsmu, jenž nevidí schillerovsky ideál nad věcmi, nýbrž ve věcech, který nehledá a nenalézá Boha jen v kostele od devíti do jedenácti, nýbrž vždy a všude a jenž nepokládá ideálnost za mlsek, nýbrž za vezdejší chléb. Tento nový idealismus, protestujíci opětně energicky proti historickému umrtvujícimu tradicionalismu má na zřeteli stále vysoké cíle, ale nemíní, že jim jest nevěren, zabývá-li se do detailů otázkami akutními, jakými jest právě tak stav financi jako reforma bohosloveckých fakult, kolonisace jako organisace šlechty, volební právo jako zákon školní. Čtenář a posluchač de Lagardův musí se zajímati o tyto denní věci a běžné zájmy, chce-li sledovati svého vůdce až tam, kde jedná o vlastní filosofii národnostní. Svému vlastnímu pojetí národnosti předesílá de Lagarde všestrannou a břitkou kritiku dosavadní národnostní filosofie, a již tato kritika odhaluje krajní idealism jeho názorů stojících v nejpříkřejším protikladě k naturalistickému materialismu hojných a populárním míněním přijatých rasových theoretikll. Bojuje tak, nejmenuje svých odpůrců proti theoriím, jimiž ve Francii opřel SVllj aristokratismus