220 ARM: NOV ÁI(: ani pedantickému dělení v paragrafy. Básník naopak, jemuž vděčíme i za svazeček veršů, jež mají spíše charakterní než uměleckou krásu, vtiskl slohu svoje ostré a jasné vidění věcí, situací, scenerií; svůj smysl pro plastiku epitheta a obrazu; svoji zálibu pro krajiny pochmurné, přísné, severské osamělých borových lesů v chudém písčitém kraji a bělavých mořských břehů omývaných plavými vlnami divokého příboje. Ježto však Lagarde sleduje při slohu zpravidla rhetorické cíle, nepíše nikdy pouze pro oko, nýbrž též pro ucho, jak později s takovým důrazem žádal Nietzsche: výsledný dojem těchto statí jest vždy přece dojem mohutných výkonů řečnických. Kritik Lev Berg přirovnal sloh de Lagardův případně ke slohu velikého pruského dramatika Jindřicha z Kleistů: jest tu totéž severské ovzduší jasné a čiré, jež nad tryskajícími hlubokými zdroji vášnivého života se klene; co obraz, to mocná představa; co perioda, to projev prudkého citu; nikde prázdné slovo, nikde frase. Je-li sloh de Lagardův velkolepým sloučením prvků básnických a učeneckých, jest methoda jeho spekulace svérázným spojením filosofického idealismu a vědeckého realismu. Idealismus cílů se tu jednotí s realismem prostředků; dosažení vysokých met budoucích činí se odvislým od uvědomělého a pronikavého přilnutí k pravdě přítomnosti. Tento realismus de Lagarde opět a opět zdůrazňoval, ba pojímal jej přímo nábožensky: "Nepokládám náboženství v jádře za nic jiného než za smysl pro realitu, ovšem pro pravou věčnou realitu: nad Německem leží však tak hustá mlha náboženských, filosofických, politických a sociálních frasí a zvyklostí, takže jen velmi cvičené zraky samy mohou jí prohlédnouti obrysy věcí, a že veliká většina bude tyto věci teprve cítiti, až se o ně udeří, to jest, až božím soudem bude