~1U:'nvť A OSUDY. 219 zákonní, prorocké pathos, jejich hrozné a temné výhledy všeobecné blízké katastrofy národní i dějinné, onen základní motiv "solvet saedum", jejž přijal CarIyle z náboženské rhetoriky velkých puritánských kazatelů. Tento sloh u Carlylea, horlivého obdivovatele a čtenáře bible jest právě tak inspirován starým zákonem jako u de Lagarda, který bibli studoval a analysoval vědecky. Máme přímo dosvědčeno, jak se de Lagarde obdivoval starozákonním prorokům, v nichž viděl vlastní tvůrce monotheismu i národnostní ideje židovské; zdaž mohli zůstati při tomto obdivu, tak určitě motivovaném, úplně bez vlivu na jeho sloh? Ostatně podrážděný, rozhněvaný, hlučný sloh, jímž de Lagarde vykládal i útočil, kritisoval i navrhoval, poučoval i ironisoval, byl vlastním výrazem úzkosti doby, v níž žil. V době, kdy de Lagarde psal první svoje politické úvahy, vedli podobným abruptním, obzíravým, kritickým mužným stilem krajního subjektivismu úporné své polemiky proti běžnému pojetí života, tragiky a poesie tak vynikající literáti jako Otto Ludwig (ve svých studiích o Shakespeareovi) a Bedřich Hebbel (v denících); v době, kdy de Lagarde dospěl své výše jako politický publicista, jal se Nietzsche v tomto slohu, vášnivém, prudkém, ostře řezaném "filosofovati kladivem", jak svědčí nejen jeho "Nečasové úvahy", nýbrž všecka díla stvořená po roce 1879. Sloh Pavla de Lagarde uchvacuje silou a krásou; jeť slohem učence a básníka zároveň. Učenci náleží přesná logika a pevná komposice vět, namnoze rozvětvených a rozpředených do složitých a umělých period; pevné ovládání a důsledné provádění obrazů; bohatá zásoba přesně vypozorovaných vztahů věcných; paradigmatická jasnost, nevyhýbající se ani suchému výčtu důležitých jednotlivostí,