218 ARNJ::: NOVÁK: přítomné chvíle a vykonav tak povinnost nikoliv vůči veřejnosti, nýbrž spíše vůči vnitřnímu svému hlasu, odkládá znovu politické své úvahy a filosofické jich zdůvodňování. Pavel de Lagarde nalezl sám krásný a případný výraz pro ínspiraci svojí publicistické činnosti: "Jest tomu již hezkých pár let, co jsem se svou třídou provázel k hrobu jednoho svého milého žáka a od chlapcova otce, jenž odmítl průvod duchovního, až u hřbitovní brány byl požádán, abych u hrobu promluvil několik slov útěchy. Nemyslil ani neřekl jsem tu něco špatného, leč přece cítil jsem stud ve své duši, nad tím, co jsem mluvil a myslil, i kdo jsem byl, abych se směl odvážit slov o věčných věcech pod nebesy božími, před šeřícím se a drsným jarem? Jako tehdy, ba ještě vážněji a smutněji jest mně vždy u srdce, kdykoliv odhodlám se mluviti o vlasteneckých událostech. Tehdy padlo každé slovo na dobrou půdu, kéž by se právě tak i teď stalol Kdož by se směl odvážiti otevříti ústa o svatých věcech, kdyby jen dokonalý smělo nich mluviti?" Z podobné nálady a z podobných podnětů vznikly de Lagardovy publicistické stati obsahu politického, náboženského a paedagogického, které shrnuty byly po prvé r. 1874 ve svazku "Politische Aufsiitze", otištěném a rozšířeném r. 1878 a r. 1891 značně pod titulem "Deutsche Schriften", vlastním a jediném to politickém odkazu de Lagardově. Hned po přečtení několika odstavců zmocní se Pavel de Lagarde pozornosti a obrazivosti čtenáře, jenž záhy pozná, že těmto úvahám teprve tehdy bude úplně práv, bude-li je čísti hlasitě a zvolna. Není to spisovatel, kdož se k němu obrací, nýbrž kazatel a karatel veliké rhetorické síly a vášně. "Deutsche Schriften" mají mnoho z Carlyleových proslulých "Latter day's pamphlets": jejich takřka st aro-