202 i\l,Nt' NOVÁK: douclIost francouzského románu jest v našich rukou! A tato slova důvěry v zítřejší vítězství naturalismu ladí opětně k melancholii: Alexis a Hennique přes několik vzácných, leč výlučných knih psychologického umění nenaplnili Zolových nadějí, a Huysmans, jenž je naplnil, stal se Zolovým protichůdcem. Zola měl zcela osaměti. . Osud Zolových theorií zpečetilo však nade vše neodvratně vlastní Zolovo umění. Dnes, když díváme se na jeho románová díla jako na mohutně jednostranné výtvory neúplně vyvinutého genia básnického, jako na projevy síly koncepční a tvůrčf a nikoliv jako na odvozené příklady theoretických zámyslů a programních hesel, vidíme, že právě ony rysy, jež Zola kriticky tolik potíral, překonaly v nich~ rozmar literární módy a působí nezdolnou silou Ra. belaisovskou. jeho úmorně sebrané dokumenty lidské unavují a odpuzují chvílemi. jeho honosné vědecké ambice, z nichž vynikl myšlenkový podklad "Rougon Macquartů", budí útrpný úsměv. jeho psychologie společenská jest plna naivností a jalovostí. Co však zůstává ze Zolovy zrůdně obrovité epopeje nahnilého lidství, toť bezuzdná obraznost" měnící moderní svět ve hrůzný sen a v divoké vi· dění: a nikdo, jak jsme zřeli, neútočil na obraznost v románě nenávistněji.než Zola. Co nás posud strhuje brutální a přímo temnou silou v "Zemi", v "Oerminalu", v "Hříchu abbé Moureta", toť popisy skvělé, upřílišené, lámající hráze románového děje: popisy toho řádu, jakých Zola nedovedl v "Pokusném románě" odpustiti romantikúm. Konečně, neobdivujeme se Zolovi tolik pro jeho přesný smysl pro skutečnost, nýbrž spíše za schopnost přebásniti tuto skutečnost ve fantastické fresko rubensovské. Melancholie nad sestárlými theoriemi Zolovými provázena jest zvláštní ironií ...