\\lIíovf: A OSLI I)\', 201 výřez skutečnosti, se snái,ou VYCl-rpáti Cl uruvlldti lidské doklady, nevzniklo by nikdy básnické dílo. Za to každý pravý umělec slova, romantik či realista, naturalista či symbolik, řídil se při slohové práci zákony, které formuloval nad psacím stolkem Zola, velký, trpělivý a poctivý dělník slova. jeho odhad není nahodilým postřehem; jest to cenný výtěžek opravdové a čestné praxe literární.' Uvedl-Ii Zola v čele svých kritických úvah Balzaca a Stendhala jako předchůdce naturalistického románu, jsou mu díla Flaubertova, Daudetova a bratří Goncourtův, oceňovaná s obdivem a láskou, vítěznými doklady, že naturalistický směr v přítomnosti zvítězil. Zola nebyl mistrem kritické podobizny: neměl smyslu pro odstín a polotón, nepronikl k záhadě duchů složitějších a stál dosti bezradně před spletitým organismem uměleckého výtvoru; o Flaubertovi mluví zřejmě plytce a prázdně. jen tenkráte, když velká láska vedla jeho tlustě a široce nanášej ící štětec, pracoval své portréty spisovatelů se zdarem; několik stran, jež posvětil rozboru tragického románu bratrské lásky, "Bratřím Zemganno" Edmunda Goncourta, několik odstavců, jimiž vystihl slohové křehké kouzlo Daudetovo, utkvívá v mysli, a to tím více, že Zola nedovede potlačiti, jak vzhlíží k nedostupným jemu jemnostem spisovatelů, kteří každým nervem byli umělci. jako výhled do slavné budoucnosti naturalismu měly působiti nadšeně povzbudivé stránky, kterýmí Zola upozorňoval na své nejvěrnější žáky, na Lva Henniqua, na J. K. Huysmanse, na Pavla Alexise. Zde není kritického rozboru, ani podrobného oceňování, ani aesthetického soudu; vše jest výzva ke společnému zápasu, mužné osvědčení bratrstvi, družná manifestace před odpůrci: hle, nestojím s kacířskou svou naukou sám; kolem mne jest mladá četa; bu-