Mu2uvf: A USU DV. 19- praotec Verlainilv, básník tulák, starý Villoll, zamlkl do nezapomenutelného verše o snězích minulého roku, jež roztály? "Pokusný román" skládá jakýsi uzavřený kruh myšlenkový; jeho vnitřní logika vysvitne úplně jasně, přestavíme-li poněkud jednotlivé stati. Zoi a, ačkoliv znovu a znovu vyhlašoval se za neúchylného syna a hlasatele moderní přítomnosti, nepohrdal přece naprosto slovesnou tradicí: článek "Smysl pro skutečnost" odvolává se pyšně ke dvěma otcům naturalismu, k Balzacovi a ke Stendhalovi. Přetváří si je arciť dle svého obrazu a klade je na Prokrustovo lože svojí nauky; ani básník "Sestřeníce Běty", ani epík "Červeného a černého" neměli prý mnoho obrazotvornosti, a kde přece u nich pronikla, porušila podstatně jejich smysl pro skutečnost, jehož Zola nepřestává velebiti. Po básnických předcích naturalismu vyvolává Zoi a jeho otce vědeckého, Taina, aby s výmluvností zapáleného obháj ce dokazoval, že podstatou novodobé vědy i poesie jsou dokumenty, a že není zásadního rozdílu mezi methodou naukovou a básnickou. Víme dnes, že právě Taine, positivista skeptický, zamítal rozhodně tento blud, jejž vyvodil z jeho nauky fanatický positivism příliš horlivého žáka, a že filosof umění, jenž s jasnovidností rozeného psychologa pronikl až na dno duše Balzacovy i Shakespeareovy, ani na okamžik nezaměňoval postup básnický za methodu vědeckou. Hledíce na podobíznu Tainovu, kterou temperamentní, leč zběžný Zolův štětec v knize o románu několikráte namaloval, nemůžeme se ubrániti dojmu, že přísný Taine se nedůvěřivě a ironicky posmívá z pod svých skel nad nedorozuměním, jež učinilo Zolu jeho hlasatelem: aristokratického duševního samotáře, zapředeného do přesných vědeckých faktů a pochybu-