198 ARNL NOVÁK: uskutcčňov~1 SL,ľOU obavu i hrozbu Diderotovu, věřily nejnadanější hlavy literární Francie, že z této bouře zrodí se nová, vyšší, pravdivější krása. Kdo umí čístí, odkryje v temperamentních odstávcích Zolových kritických knih "Román pokusný", "Naturalističtí románopisci" a "Dokumenty slovesné" mnoho stop oné bouřlivé a závratné doby: většina thesí vyhrocena jest v ostré útoky proti novinářským odpůrcům; každá esthetická poznámka má osten propagační; každá ironická věta zarývá se do masa stoupencům umění konvenčního a akademického. Zola, jenž byl houževnatým pracovníkem, ustupuje tu zápasníkovi, strženému temperamentem a výjimečnými okolnostmi, a tak jeho věty, intensivní až k brutalitě, většinou pozbývají obvyklé Zolovy solidnosti a plnosti výrazové. Toto válečné ovzduší Zolových literárních článků, tato strhaná a vášnivá atmosféra kouře, plamenů, blesků, tento rys pathetický a výbojný činí četbu Zolových theorií jediné snesitelnou. Jejich ideový obsah, jejich umělecké zkušenosti, jejich literární dogmata sestárla však za třicet let tak, že z knih kdysi prudce moderních nezbyla než historická památnost. A tento předčasný osud úvah, jež tak důvěřivě se obracely k budoucnosti, působí hlubokou melancholií. Horečné tempo naší doby, které vysílilo příliš záhy Emila Zolu, určilo i jeho theoriím časný zmar, zmar úplný a neodčinitelný. Zoi a viděl sám, jak některé stránky jeho románového díla zastarávají; odešel však, aniž si uvědomil, že jeho kritické názory sestárly úplně. Dnes nacházíme v nich méně pravdy než v bouřlivých manifestech romantického "Večeřadla", než v Hugově předmluvě ke "Cromwellovi", než ve článcích v "Globu". Nuže, kdož by nepocítil, odkládaje svazek kritických statí Zolových, onu melancholii, již