Mu20vÉ A OSUDY. 195 a dělníků v továrně, shon a napětí na burse. Ovšem mentální předpoklady jsou jiné než u Gautiera, jenž popisoval, maloval, koloroval prostě z potřeby osobní v soběstatečném individualismu romantikově. Naturalisté jsou na mnoze kollektivistickými vyznavači odvislosti jedincovy od prostředí jej obklopuj ícího a vytvářejícího; i jest jim to, co zpodobují čiře malířsky, vlastním jádrem skutečnosti. Tak stala se Gautierova reforma důležitým a plodným prvkem dalšího vývoje Iiterárniho, jenž byl obměňován také tehdy, když Gautierův zjev pozbýval záře a vlivu. Nejen ve Francii. Kdokoliv pohlédne na př. hlouběji do našeho rozvoje básnického, najde tam ohlas malebných a malířských snah Gautiera, jenž hlavně v osmdesátých letech byl i v Čechách čten, chápán, překládán. Zeyerovy barvité, žhavé a oslnivé evokace středověku a exotického východu, nad nimiž mdlí smutek snivce a rozkošníka, vděčí za mnohé Gautierovi, právě jako četné z básnických fresek a gobelinů Jaroslava Vrchlického, obnovovaných jen z potřeby a rozkoše malebné s naprostým potlačením zájmu myšlenkového. Z těch pak, kdož přijali gautierovskou doktrinu malířského živlu v literatuře z rukou naturalistických, jmenuji jen Viléma Mrštíka, jenž jest opravdovým umělcem pouze tam, kde staví své dílo do služeb zraku bohatě nadaného; v jeho hymnických popisech májových lesů, v jeho zpěněné malbě pohledů pražských žije po svém způsobě odkaz Gautierův. Dnes, kdy obrací se všecka velká literatura západoevropská k novému klassicismu, kdy staví zase dobrovolně uměleckou smyslovost pod kázeň umělecké intellektuality, kdy básník se rád přimykává těsně k filosofovi, jest velký podnět Gautierův plně vyžit a vyčerpán. Kdo chce však porozuměti evrop-