194 ARNE NUVÁK: nejdůvěrnějších podrobností zašlý a vyhaslý svět mínulosti; ve verších i v próse rozvazují se jazyky věcem dotud němým, mrtvým městům, zčernalým malbám, setřelým gobelinům. Celá legenda věků mění se pod rukama romantických básníků v řady barvitých fresek; historický román rozbíhá se do nekonečných líčení krojů, místností, mobiliáře, zbraní; lyriku přesycují passáže krajinářské, pod jejichž malířskými jemnostmi sotva znatelně buší srdce básníkovo. A jako šat Nessův přirůstá gautierovský ;ideál malířského pojetí básnictví k tělu moderní slovesnosti vůbec. Sami naturalisté, kteří nechtěli míti pranic společného s romantikou, jsou proniknuti gautierovskou malebností až do morku svých kostí. Nemluvíc ani o Flaubertovi, Gautierově osobním příteli a básníku "Salambó", v němž dřímal zakletý velký romantik, prodchnuti byli všichni praví naturalisté francouzští věrou v úzkou jednotu básníka a malíře, a opravdu tam, kde plně se oddali malebnému líčení, založenému na postřezích oka výtvarného, vytvořili Zola, Goncourtové i Huysmans pravá díla mistrovská. Neulpěli ovšem otrocky na počinu starého romantika Gautiera, nýbrž prohloubili jej mnohonásobně. Od malířských svých soudruhů přijali dogma impressionismu, dle něhož zevní skutečnost jest stavem vnitřního člověka; názor ten, plodný zvláště ve výtvarném i slovesném krajinářství, vykupuje ze ztrnulosti statické: opravdu podivuhodny jsou v tomto smyslu Zolovy barevně opojné passáže, zpívající slávu zahrad v Paradou v "Poklesku abbého Mouretta". Francouzští naturalisté rozšířili oblast malířského zření látkově; jejich štětec široký a pružný neobmezuje se na scenerie exotické a minulé, nýbrž zmocňuje se výbojně přítomnosti a maluje nám moderní ulici zalitou proudícím zástupem, šum strojů