Mu20vf A USUDY. 193 jeho skvělé a kypící popisy jsou daleko více než pouhá divadelní dekorace. Malebná skutečnost bývá u Gautiera namnoze projevem duševního stavu, barevný odstín znakem určitého citového ladění, tvarová krása představitelkou vnitřní podstaty věcí. Jako všichni velcí koloristé štětce, jako Tizian, jako Giorgione, jako Manet prožívá také Gautier záhadu světa především barvou a to s takovou prudkostí, že cítí se nutkána veřejně 'odmítnouti ty, kdož mezi básníky chtějí prožívati svět v idei. Jeho dí'tsledný kolorism v básnictví jest čin velké umělecké odvahy a dalekého dosahu. V ničem neprojevil se tak plně Gautierí'tv vášnivý romantism jako v tomto výbojném kroku. Klassicism žádal vždy, aby smysly byly drženy na uzdě intellektem, aby dojmy byly podřízeny kázni ideí, aby spekulační mozek bděl nad excessy smyslného zraku. U většiny klassikí't nebylo vůbec citu pro barvy; velké postavy francouzských tragikí't pí'tsobí jako skulptury pohybující se na jevišti bez malebného pozadí; francouzská krasověda až do Diderota staví se odmítavě k popisu v literárním díle; Lessing, jehož hořečný intellekt vstřeb,\1 celý smyslový život, vyloučil co nejrozhodněji všecky živly malířské z básnictví. V době klassické jde básník rád ruku v ruce s filosofem a jest vděčen, když za jeho vedení opouští kvetoucí svět malebných jeví't a stoupá do výšin světa ideového, v jehož řídkém ovzduší tuhne vše v několik přísných čar. Gautier a v jeho stopách romantika vůbec ruší bratrské spojení myslitele a poety a sbližuje básníka co nejúže s malířem. Dílo básníkovo nabývá touto romantickou reformou zcela nové podoby: hrdina románu zasazen jest se svými dojmy a náladami do širokého ensemblu krajinářského; projevy citú a ví'tle postav historických stávají se pouhou záminkou vyvolati až do 13