192 ARNE NOVÁK: pro umění" V oné příkré důslednosti, jakou mu byl dal Gautier? Kdy se básnictví navždy odvrátilo od věčného kultu minulosti a hlásá ústy básníků nejopravdovějších na př. Verhaerena vášnivé přilnutí ke tragice přítomnosti a ke rhytmu našeho věku? Kdy kulturní Evropa zažila podivuhodné a děsivé divadlo nejdůslednějšího žáka Gautierova Oscara Wilda, jenž sám odsoudil životem onu soběstačnost krásné formy, kterou byl hrdě a tvrdě propagoval? Zdá se, že ani jediné z četných uměleckých děl Gautierových nebude zachráněno pro věčnost: toť ostatně sudba většiny básnických výtvorů, která nejsou výtryskem umělecké nutnosti, nýbrž složité kultury a pěstěné kombinace. Taková díla opájejí, oslňují, nepodmaňují však a předčasně se vyžívají; všecka alexandrinská poesie jest dokladem: a čím bYl Theofil Gautier než moderním Alexandrincem s gal!skou krví? Avšak přece v něčem patří Gautierovi kus nesmrtelnosti - v tom, že dobyl mezi francouzskými umělci slova nejplněji a nejstatečněji malířskému zraku vůdčí postavení v básnictví. Gautier, básník pohodlného mozku a nevýbojného srdce, ovl:í.dající jn uzounkou oblast myšlenky a p;1írné klima citu i vášně, jest především malířské okoiďzrak jemný, prudký a smělý, obnažující všecka tajemství barev a va'eurů, pronikající až ke dnu jevového světa, vyssávající essenci vší pestré a světelné skutečnosti. A tomuto maliřskému zraku, jehož vrozenou schopnost znásobil básník pronikavými studiemi· výtvarnými i dojmovými zkušenostmi z cest po jihu a po východě, přiřknul Theofil Gautier úlohu ústředního orgánu při tvoření slovesném. Jádrem všeho básnického díla Gautierova stává se malebný popis, křísící v barvité šíři zevní šat národů, věků," kultur, lJměleckých period. Ačkoli při tom Gautier nejednou upadá do jakési statické ztrnulosti, přece :většinou