Mu2ovE' II OSUOY. 1 nt podmínku opravdové'krásy. Victor Hugo slyší nejlépe vnitřní hlas básnické inspirace na břehu moře neb na tržišti vlnícím se vzbouřenými zástupy. Leconte de Lisle mluví se starými mythy a s pravěkými plemeny nejraději v studené samotě učencovy studovny nad zavřeným svazkem Ved neb Aischyla. Baudelaire vzněcuje se k svůdné písni lásky, choroby a zmaru se zálibou na boulevardu za večera plného šumu, polosvětla, stesku. Gautier však hledá inspiraci uprostřed musea, z jehož vitrin usmívají se něžné barvy emailů a svítí dokonalá bělost mistrovsky řezaných kamej í. Jest stále básníkem velmi složité, učené a umělecké kultury; kterou si připravuje za narkotikum jako opium; Musset, prototyp naivního a bezprostředního genia, jest jeho pravým opakem. Gautierovi začínala poesie nejčastěji minulostí a dálkou, byla mu spíše kulturním produktem než kypící a bezprostřední silou. Vychoval se přímo k tomuto raftinovanému, druhotnému umění, jež v národě bez starého kulturního dědictví bylo by buď pósou neb paradoxem. Procházel jako labužník dojmů starými městy, toulal se věčně ve sbírkách a obrazárnách, maloval pro svůj soukromý požitek spíše než pro čtenářovo poučení neunavně kdtické podobizny z přítomnosti i z minulosti; vyvolával si dávné věky, zapadlé životní formy, mrtvé úsměvy. Jaký div pak, že více než příroda volná a nedokreslená architekturou mluvily ke Gautierovým smyslům chmurné temnoty lesů na zakouřených plátnech starých Hollanďanů a parky zalité toužebným světlem, jak je maloval Watteau, rovněž duch odvozený? ·.1 Co zbývá dnes z významu Gautierova? Dnes, kdy parnassistický směr ve francouzské literatuře jest právě tak mrtev jako romantika? Kdy i nejsvobodnější duchové umělečtí překonali heslo "umění