190 AFNr: NOVÁK: hodovní síni francouzské poesie nová hostina, k níž usedli s odměřenou vážností básníci-parnassisté, aby pili z vína slaběji šumícího a méně opojného, - a tu ocitl se starý věrný paladin romantismu Theofil Gautier uprostřed nich a dav se vítati mladšími druhy jako jejich předchůdce, pozdvihl s roztomilou samozřejmostí rukou trochu již těžkou svou číši na počest nového ideálu uměleckého. Mluveno bez obrazů a podobenství: Theofil Gautier prožil při. veškeré setrvačnosti svého naturelu celý vývoj francouzského básnictví, vyšedšího z romantických předpokladů. Uvězniv silou tvárné svojí kázně v dokonalých formách svých" hutných veršů i zdobných prós zpupné naivnosti výbojné romantiky i raffinovaná rozkošnictví vyzrálého parnassísmu, požívá právem slávy, že alespoň dokumentárně zhušťuje ve svém díle nejdůležitější rysy francouzské poesíe celého půlstoletí. Při tom nebyl Gautier, měřen zvláště na velkých svých současnicích a vítězných socích, duchem neobyčejné hloubky ani šíře; naopak jeho nadání bylo krajně jednostranné. Ničeho nebyl Gautier tak vzdálen jako opravdóvého myslitele; intel1ektualita jeho zakrněla přímo pod stupňovanou nadvládou smyslového života. Vyloučil z uměleckého díla veškeré abstraktní ideje, na jejichž mramorových sloupech klene se zoufale krásná poesie Vignyho i přísně vznešená básnická moudrost Leconta de Lisle; zprvu neměl Gautier odvahy zamysliti se, později vyhýbal se lenivě každé spekulaci. Ale ani sociálních a veřejných ideí, jimiž přeplnil Victor Hugo svoje básnické hymny, kletby a vidiny, u Gautiera nenajdeme: nosil přímo na odiv svoji tupost k nim a s odvahou výlučného umělce, s jakou se shledáváme pouze ve Francii, prohlásil tuto lhostejnost k veřejné náplni doby za přední