186 ARNE NOVÁK: a všecko věčné slitování, a zatím co Němec Uhde, jenž uvedl Ježíše do dělnických bytů dnešních "továrních čtvrtí, mezi venkovské i městské proletáře, odkryl znovu sociální hodnotu křesťanství a vrátil tak postavě Prorokově onen božský svit, který jí již Rembrandt vždy propůjčoval. Když pak v devadesátých,,)etech.:vystavil ..•. Vereščagin v evropských hlavních městech svoji cyklickou "Vojnu a mír", kde hrůzu válčení dokreslil hrůzou živlů, kde podobně jako historik Taine odhalil malichernost a dobrodružnost zjevu Napoleonova, obdivovali jsme se spíše jen neohrožené důslednosti, s níž hlásal ideu odzbrojení, než výtvarn)'m hodnotám jeho obrazů, ctili jsme více jeho energii, která vždy stupňovala prostředky propagační, než jeho příliš forsované prostředky vyjadřovací. Vereščagin umělecky nepokračoval: podával stále tytéž nejednotné komposice násilně sestavených scen, seskupoval vždy kontrasty kresby a barvy, vnášel pathos do krajiny tvrdě a bez vzduchu malované. Idea pohltila v něm formu, propaganda vedla k ustrnulosti slohu, pro obsah moderně pojatý nebyla volena moderní technika výtvarná. Dnes, kdy tragickou sudbou Vereščagin náleží již historii, není pochyby o jeho významu. Budoucnost, která snad bude blíže uskutečnění jeho životního snu o všelidském míru, vděčně vzpomene malíře, jenž v době, kdy jeho soudruzi v povolání sloužili výzdobě arsenálů a válečných ministerstev, věnoval svůj štětec humanitnímu poslání. Jméno Vereščaginovo s úctou bude vyslovováno nikoliv mezi průkopníky nových názorů uměleckých, nýbrž mezi jmény apoštolů čistšího lidství.