184 ARNE NOVÁK: uvěznil děsivý chropot umírajících vojáků a příšern~ zvuky vycházející z rozstří1enýchli. a., mrznoucíc~ lidských těl, c.ruh. Garšina, jenž jemnými tkáněmi nervosních vět zachytil muka unikající krve a bolest zchromených údů na bojišti mezi děly, rozháze· nými zbraněmi, padlými koni a vojáky, byl Vereš· čagin přesným a přísným, věrným a nelítostným dějepiscem moderní války. Ale tento malíř-historik, jenž s pedantickou věrností, připomínající učeneckou svědomitost Menzelovu, shlédl všecka bojiště, prostudoval všecky arsenály, prozkoumal válečná musea, ustupoval daleko do pozadí před malířem polemikem. Dříve, než svobodný pán Egidy zahájil svúj mravní apoštolát míru, daleko před Bertou Suttnerovou, volající s důrazem kaZ1telky v málo vkusné belletrisvoje neústupné "Odzbrojte", dlouhá léta před Tolstého traktátem "Spása ve vás", pracoval Vereščagin drastickými prostředky silně nanášejícího štětce pro ideu míru. Volil z války jen odstrašující výjevy hrůzy a děsu, maloval hrdinství j"ko surovost a ukrutnost, obklopoval vítězné prapory tlejídmi lebkami a přivazoval k triumfálním vozům velebených vojevůdců zsinalé, zkrvácené mrtvoly jako věčnou výčitku a věčné prokletí. Nad jeho rozlehlými plátny vládne zvláštní příšern(i ovzduší, v němž mísí se plameny požárů měst a onen proud rudé krve, jenž, dle veršů básníkových, "jak hrozná aureola bude kol jistých hlav se stále chvít"; a kdesi v pozadí jistě sedí skryty hlad, mor a bída. Dějiny jsou dle jeho výkladu navršená pyramida z lebek, na kterou sedají supi a krkavci; budoucnost píše o všech vojevůdcích, ať slují Alexander či Hanibal, Tamerlan či Napoleon, své odsuzující "mene-tekelufarsin" . Když byl Vereščagin v tomto slohu vymaloval na obrovských obrazech bez stranění tomu či onomu