MUlovl! A OSUDY. 181 mládeže ... strž - toť revoluce, skepse, vláda pudů, odpadnutí od Boha i od předků ... kdo, kdo nezaplatí ji celým životem? Zcela jinak~ Gončarov: i on přivádí typick( představitele mládeže čtyřicátých let, svůdce Volochova, umělce a žárlivce Rajského, vášnivou milenku Věru na okraj "strže" a dává jim tam prožíti nejhrůznější muka, zmatky a pokoření; ale ukazuje přece k mravním silám, které vysvobozují z moci "strže", upozorňuje na moudrou generaci "dědů", která dovedla "strž" překonati a tuší příchod nového, Tušinovského plemene, pro něž vůbec "strží" nebude. Osvícený Konservatism snoubí se v tom názoru s klidným mužným positivismem. Bylo by však bludem pokládati Gončarovo pojetí problému "otců a děti" za prostý a neosobní důsledek rozumového uvažování - Gončarov, a jmenovitě Gončarov sedmdesátých let, nebyl naprosto nepředpojatým soudcem ve při obou generací. Kde maluje v sytých barvách širokým štětcem království Taťany Markovny, onu utěšenou Malinovku při Volze, vyvolává si, jako druhdy ve "snu Oblomova" přelud své nenávratné mladosti, svého prchnuvšího dětstvÍ, svého jediného domova: ídealisace toužebné vzpomínky pozlati1a mimoděk svět dědů. Sama Taťana Markovna přijala nejdražší rysy, jaké přináší život, rysy máteře a dětských pěstounek, rysy, v nichž Gončarov promítl svoje vysoké názory o ženstvÍ, a ta'to záře padá v plných proudech na celý okruh dědovské generace a oblévá i titěrné postavičky jako staromódního Tita Nikonyče. Vše, co Gončarov napsal ve "Strži" o odumírajícím světě dědů, jest mistrovské až ke geniálnosti: jaká plastika postav, jaké teplo v líčení, jaká jistota ~ evokaci! Naopak Rajskij i Věra, Mark Volochov a malíř Kirilov, jejichž studiu Gončarov věnoval tolik usilovné péče, zůstali mu v podstatě cizími: nebyla to jeho