180 ARNE NOVÁK: zkázu tu za neodvratnou obět zdravému processu životnímu, jehož nositeli jsou "děti", lidé to sympathičtí přes všecky své rozpory a bludy - srdce poetovo bije pro Bazarova. Gončarov neříká vlastně "otcové" a "děti", nýbrž spíše "dědové" a "vnuci": proti představitelům mladého rozvratného a vášnivého pokolení, proti Borisi Rajskému a Věře Vasilijevně stojí jejich "babička", Taťana Markovna, opravdová hrdinka proti bludným a marným diletantům hrdinstvÍ. Na její straně jsou mravní a charakterní klady života; ona dávno si vyřešila vlastním utrpením a činorodou existencí, oč Rajskij i Věra posud zmateně zápasí a nač dívají se s jednostranného hlediska své nevykvašené generace: v její vznešené hrudi jest zákon lidskosti naplněn, ale pouze proto, že byl předem právě tak vášnivě a bolestně otřesen jako u její vnučky Věry. Gončarov staví se zřejmě na stranu dědů ... jen nevyspělému čtenáři může ujíti, že obdivná a zbožná láska, oblévající postavu Taťany Markovny, v níž pokorná a vznešená Marta vykoupila hrdou a kající Magdalenu, daleko převyšuje shovívavou a soucitnou lásku, do níž ponořil Gončarov jak Rajského, tak Věru. A kladná mužská postava, kterou positivistický básník nakreslil na konci románu jakoby náhradou a korrektivem za tolik zlomkovitých a náčrtkovitých figur knihy "zavolžský Robert Owen", statkář Ivan Ivanyč Tušin, jakýs spřízněnec strýce Adujeva i Andreje Stolze, tato ztělesněná vidina spisovatelova o pokroku a svobodě - přimyká se bez boje, v hlubokém porozumění a v klidné sympathii ku pokolení "dědů", k světu Taťany Markovny. Turgeněv a Dostojevskij á v nové době Garšin i Gorkij ukazovali s hlubokým psychologickým uměním a s jímavou přesvědčivostí, že divoké a děsivé "strže" značí konečný rozvrat, tragické ztroskotání v duších a osudech výbojné