MUZOVJ: A OSUDY. 17B bokou vážností, komickými a groteskními figurkami sluhů, maloměšťáků, ztracených existencí. Ano, umění psychologického protikladu a povahové folie, v němž se Gončarovu vyrovni pouze Cervantes a Goethe, dovedeno bylo ve "Strži" ke svrchované dokonalosti. Kdo pokládá' za vlastního hrdinu "Strže" uměleckého a reformního diletanta Rajského, neodepře dojista obdivu Gončarovu za to, jak proti němu postavil v kontrastu jednak naivního opravdovce poznání intellektuelního, ale beze schop~ nosti vžíti se do skutečnosti, Leontije Kozlova, jednak rozhodného a bezohledného revolucionáře činu a vášně, Marka Volochova, "činovníka patnácté třídy, žijícího pod policejní dohlídkou, tamního města nuceného občana"; a zase vyhnal Gončarov psychologickou reliefnost těchto figur až k hranici karikatury, což prozrazuje jen svobodnou odvahu pravého genia, I Leč v druhé polovině románu zatlačuje Rajského s prvního místa v knize jeho krásná a složitá sestřenka Věra, revolučním jedem otrávená blíženka Olgy lljinské z "Oblomova". I ji Gončarov snaží se ozřejmiti a osvětliti účinným psychologickým kontrastováním: její hrdinský a vášnivý neklid, její hloubavou a temnou opravdovost, její hrdý a samopašný individualism odráží se od prosté a naivní, měkké a dětské, .něžné a blažené povahy sestřičky Mlrfiňky, kdežto tragika její erotiky uvedena jest až v groteskní protiklad s nalíčenou . koketností hloupě smyslné svůdnice Poliny Karpovny Krické. Ba, Gončarov ve svém. psychologickém kontrastování jde daleko, daleko hloub: celý román jest ~ aložen na bytostném rozporu a protikladu dvou 3 větů, jež se v čtyřicátých letech v Rusku srazily ¸ ale jaký rozdíl mezi "Strží" a "Otci a dětmi" I. S. Turgeněva! TUqgeněv'lituje s jemnou melancholií světa oteLl, jenž jest zasvěcen zkáze, avšak pokládá